موتور پیشنهاد دهنده و هدوپ

موتور پیشنهاد دهنده چیست؟

یک موتور پیشنهاد دهنده که با عنوان سامانه پیشنهاد دهنده نیز شناخته می شود، نرم افزاری است که داده های موجود را تجزیه و تحلیل می کند تا پیشنهاداتی مانند یک کتاب، یک ویدیو،کار یا یک محتوای جذاب دیگر را که ممکن است برای یک کاربر وبسایت جذاب باشد، ارائه دهد.

حتما تا کنون در فیسبوک با عبارتی همچون people you may know برخورد کرده اید و یا در شبکه اجتماعی لینکدین عبارت jobs you may be interested in  را دیده اید. تمامی این افراد و شغل ها بر اساس سامانه پیشنهاد دهنده به ما توصیه می شوند.

هدوپ و موتور پیشنهاد دهنده

یکی از محبوب ترین کاربردهای تحلیلی برخی از بزرگترین کاربران هدوپ راه اندازی موتورهای پیشنهاد دهنده مبتنی بر وب است. در فیس بوک با عنوان – افرادی که ممکن است بشناسید افرادی را جهت دنبال کردن به شما پیشنهاد می کند. در لینکدین با عنوان شغلی که ممکن است مورد علاقه شما باشد، شغل های مورد علاقه شما را به شما پیشنهاد می کند. در Netflix، eBay، Hulu با عنوان اقلامی که ممکن است بخواهید، محصولاتی را با توجه به سابقه جستجوی تان در سایت به شما پیشنهاد می کند. این سیستم ها مقدار زیادی اطلاعات را در زمان کوتاه تجزیه می کنند تا قبل از آن که مشتریان صفحه وب را ترک کنند، پیشنهادهایی را به آن‌ها دهند و آن ها را به ادامه استفاده از وب سایت ترغیب نمایند.

موتور پیشنهاد دهنده چگونه کار می کند؟

یک سیستم پیشنهاد دهنده میتواند به طور صریح (با پرس و جو کاربر) و به طور ضمنی (با مشاهده رفتار کاربر) یک پروفایل کاربر را به طور صریح تولید کند، سپس این مشخصات را با ویژگیهای مرجع (که از طریق مشاهده رفتار یک مجموعه از کاربران به دست آمده است) برای ارائه توصیه های مربوطه مقایسه می کند و بر اساس این مقایسه پیشنهاداتی را ارائه می کند.

موتور پیشنهاد دهنده

نویسنده نوشته: MHQ

MHQ
محمدحسین قپانداران، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه خوارزمی، فعال در حوزه طراحی وب و دیجیتال مارکتینگ، علاقمند به فعالیت در حوزه کلان داده و ابزارهای تحلیلی آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *